Πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή, 8 Δεκεμβρίου 2023, η ημερίδα διάχυσης αποτελεσμάτων «Multiplier Event: Digital STEM Labs»  του προγράμματος Erasmus+ 226 με θέμα: Καινοτόμα Σχολεία, Διδάσκοντας και Εκπαιδεύοντας με την βοήθεια των Εργαστηρίων STEM.

Η εκδήλωση έγινε στον εντυπωσιακό χώρο του Παλαιοντολογικού Μουσείου Ρεθύμνου, όπου στεγάζεται επίσης η τοπική συλλογή του Μουσείου Φυσικής Ιστορίας Γουλανδρή.

Στόχος του προγράμματος είναι η στρατηγική συνεργασία για την προετοιμασία των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης σε θέματα ψηφιακής εκπαίδευσης.

Την εκδήλωση προλόγισαν η Διευθύντρια του 3ου Γυμνασίου, κα Μαρία Ψαράκη και ο Διευθυντής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ρεθύμνου Δρ. Μανούσος Μαραγκάκης. Και οι δύο αφού εξέφρασαν τη στήριξή τους, τόνισαν την ανάγκη συμμετοχής σε παρόμοια προγράμματα που ευνοούν στην κατανόηση, ενισχύουν την κριτική σκέψη, προσφέρουν κίνητρα για μάθηση και βελτιώνουν τις δεξιότητες μαθητών και εκπαιδευτικών.

Κεντρικοί στόχοι του προγράμματος είναι:

  • η ενίσχυση της χρησιμοποίησης μεθόδων STEM στη διά ζώσης ή την εξ αποστάσεως εκπαίδευση,
  • η ενσωμάτωση ψηφιακού υλικού, εκπαιδευτικού περιεχομένου στο σχολικό Πρόγραμμα Σπουδών,
  • η βελτίωση των ικανοτήτων των εκπαιδευτικών της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης  για την περαιτέρω ανάπτυξη της ψηφιακής διδασκαλίας.

Στην προσπάθεια αυτή ένωσαν τις δυνάμεις τους τρία Πανεπιστήμια και τρία σχολεία από την Ελλάδα, την Ισπανία, την Τουρκία και την Λιθουανία.

Την Ελλάδα εκπροσώπησαν αφ’ ενός το Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Κρήτης, υπό τον Καθηγητή κο Δημήτρη Σταύρου, και αφ’ ετέρου το 3ο Γυμνάσιο Ρεθύμνου, με υπεύθυνο τον καθηγητή Φυσικής του σχολείου, κο Βαγγέλη Άλτα.

Όπως είναι γνωστό, η STEM εκπαίδευση βασίζεται στην μάθηση μέσω της επίλυσης προβλημάτων της καθημερινής ζωής. Η Ελληνική ομάδα πρότεινε και υλοποίησε ένα ψηφιακό «έξυπνο θερμοκήπιο». Το θερμοκήπιο αυτό παράγει μόνο του την ηλεκτρική ενέργεια που χρειάζεται, μέσω οργανικών φωτοβολταϊκών στοιχείων τοποθετημένων στην κινούμενη οροφή του. Ελέγχει μέσω αισθητήρων σημαντικές παραμέτρους, όπως η εξωτερική και εσωτερική θερμοκρασία, η υγρασία εδάφους και αέρα, ο εξωτερικός άνεμος, η διαβάθμιση  φωτισμού, η παραγωγή διοξειδίου του άνθρακα. Επιπλέον, αντιδρά αυτόματα στις μεταβολές τους. Ο χρήστης παρακολουθεί τις μεταβολές μέσω ειδικών διαγραμμάτων, δυνατότητα που προσφέρει πληθώρα εκπαιδευτικών εφαρμογών στους χρήστες και ιδίως στους μαθητές.

Στη υλοποίηση της ψηφιακής προσομοίωσης του «έξυπνου θερμοκηπίου» συνέβαλε αποφασιστικά ο υπεύθυνος Πληροφορικής του 1ου ΕΠΑ.Λ. Ρεθύμνου, κος Παναγιώτης Βεργεράκης.

Η εκδήλωση ολοκληρώθηκε με την παρουσίαση από τη φιλόλογο κα Χρυσούλα Ηλιάδου των επισκέψεων στις συνεργαζόμενες χώρες και των δραστηριοτήτων που πραγματοποιήθηκαν σε καθεμιά απ’ αυτές. Στη Λιθουανία ειδικά, η ελληνική αποστολή περιλάμβανε 11 μαθητές του 3ου Γυμνασίου Ρεθύμνου, που είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν από κοντά τις σχολικές υποδομές και το εκπαιδευτικό σύστημα μιας άλλης Ευρωπαϊκής χώρας. Παράλληλα, ανέπτυξαν προσωπική επαφή με παιδιά της ίδιας ηλικίας με τα οποία μοιράζονται παρόμοιες αναζητήσεις και ενδιαφέροντα.

Προγράμματα σαν το Erasmus+ ενισχύουν τον Ευρωπαϊκό αυτοπροσδιορισμό των νέων κι αποτελούν πολύτιμο εργαλείο για τη βελτίωση των προσωπικών δεξιοτήτων και των εργασιακών προοπτικών μαθητών και εκπαιδευτικών.

Το σλάιντ απαιτεί την χρήση JavaScript.