Το Γερμανικό Αεροδιαστημικό Κέντρο D.L.R (Deutsche Zentrum für Luft- und Raumfahrt) που είναι ένα από τα μεγαλύτερα και πλέον σύγχρονα ερευνητικά ιδρύματα της Ευρώπης, είχαν την ευκαιρία να επισκεφτούν 48 μαθητές του 3ου Γυμνασίου & Λυκείου Ρεθύμνου. Εδώ αναπτύσσονται τα αεροσκάφη του μέλλοντος και εκπαιδεύονται πιλότοι, δοκιμάζονται οι πυραυλοκινητήρες και αναλύονται εικόνες απομακρυσμένων πλανητών. Επιπλέον, περίπου. 8.000 μέλη του προσωπικού της DLR διερευνούν τρένα υψηλής ταχύτητας επόμενης γενιάς, περιβαλλοντικά υπεύθυνες μεθόδους παραγωγής ενέργειας και πολλά άλλα …

Ένας κύριος τομέας δραστηριότητας στο DLR στο Βερολίνο είναι η διερεύνηση του ηλιακού μας συστήματος και η ανάπτυξη των απαραίτητων οπτικών οργάνων για το σκοπό αυτό. Μαθαίνοντας για το σχηματισμό πλανητών όπως ο Άρης και άλλα ουράνια σώματα και πώς αλλάζουν με την πάροδο του χρόνου, μας βοηθά να κατανοήσουμε καλύτερα την εξέλιξη του πλανήτη μας.

Ένα άλλο σημαντικό πεδίο ενδιαφέροντος , είναι η έρευνα στον τομέα των μεταφορών. Η επίλυση καθημερινών προβλημάτων όπως το πώς να αποφεύγεται η κυκλοφοριακή συμφόρηση ,  συμβάλλει στη διασφάλιση ότι οι άνθρωποι και τα αγαθά θα συνεχίζουν να κινούνται, και στο μέλλον.

Όμως το DLR έχει και σημαντική εκπαιδευτική διάσταση. Το λεγόμενο School_Lab, δηλαδή τα σχολικά εργαστήρια.  Οι μαθητές εισάγονται με τρόπο κατάλληλο για το επίπεδο ηλικίας τους σε θέματα που βρίσκονται υπό ενεργό διερεύνηση  όπως η πλανητική έρευνα, οπτικά συστήματα πληροφοριών και έρευνα μεταφορών. Κάτω από την εξειδικευμένη καθοδήγηση έμπειρων επιστημόνων, οι μαθητές μπορούν να γίνουν ερευνητές διενεργώντας δικά τους συναρπαστικά πειράματα που σχετίζονται με τα τρέχοντα ερευνητικά θέματα.

Αυτά περιλαμβάνουν πειράματα κάτω από συνθήκες μικροβαρύτητας ή χρήση υπέρυθρης ακτινοβολίας ή δημιουργώντας εικόνες με τρισδιάστατο αποτέλεσμα – χρησιμοποιώντας ακριβώς την ίδια αρχή πίσω από τη στερεοφωνική κάμερα που αναπτύχθηκε στο Βερολίνο και η οποία εδώ και χρόνια μεταδίδει λαμπρές 3D εικόνες της επιφάνειας του Άρη. Άλλα πειράματα αποκαλύπτουν πώς λειτουργούν τα συστήματα πλοήγησης, δείχνουν πώς οι φάσεις της φωτεινής σηματοδότησης στις πολυάσχολες διασταυρώσεις, μπορούν να χειριστούν με ασφάλεια ή να εξετάσουν εναλλακτικές πηγές ενέργειας.

Η διδακτική ιδέα πίσω από τα εργαστήρια των μαθητών είναι να αφυπνίσουν το ενδιαφέρον των νέων  σε θέματα φυσικής και μηχανικής επιστήμης, να εμβαθύνουν το ενδιαφέρον τους  και επίσης να τους παρακινήσουν να εξετάσουν το ενδεχόμενο να σπουδάσουν σε αυτούς τους τομείς ή να τους επιλέξουν ως σταδιοδρομία.

Οι μαθητές εξοικειώνονται με τις μεθοδολογίες που χρησιμοποιούνται στην έρευνα και την τεχνολογική ανάπτυξη και μαθαίνουν ότι οι επιστήμονες όχι μόνο «σκέφτονται» τα πράγματα, αλλά σε ορισμένες περιπτώσεις πρέπει ακόμη να «κοιτάξουν δεκαετίες μπροστά», προκειμένου να σχεδιάσουν προσεγγίσεις για τα ζητήματα που θα έχουν κοινωνική συνάφεια στο κοντινό και πιο απομακρυσμένο μέλλον.

Αξίζει να σημειωθεί ότι παραπάνω επίσκεψη, αποτέλεσε την πρώτη επίσκεψη Ελληνικού σχολείου στο ανωτέρω Ερευνητικό Κέντρο, μια επιτυχία που πιστώνεται σαφώς στους καθηγητές – οργανωτές  του 3ου Γυμνασίου-Λυκείου.

Όμως οι μαθητές μας δεν επισκέφτηκαν μόνο το DLR στο Βερολίνο.

Πραγματοποίησαν επίσκεψη στο φημισμένο Μουσείο Περγάμου, στη διάσημη Πύλη του Βραδεμβούργου , το εντυπωσιακό τη νύχτα, Sony Center, περπάτησαν στο πέτρινο μνημείο του Ολοκαυτώματος και φυσικά ξεναγήθηκαν στο ιστορικό κτίριο του Reichstag , όπου στεγάζεται το Γερμανικό Κοινοβούλιο Bundestag. Μάλιστα η περιήγηση στον γυάλινο θόλο του κτηρίου, που σχεδίασε ο Norman Foster, αποτέλεσε ένα από τα πιο ενδιαφέροντα σημεία της εκδρομής.

 

Τέλος η εκδρομή είχε και πολιτιστική ατζέντα. Ένα βράδυ οι μαθητές παρακολούθησαν στην περίφημη Φιλαρμονική του Βερολίνου (Berliner Philharmoniker) συναυλία της συμφωνικής Ορχήστρας με έργα Harris,Schoenberg & Sibelius υπό την διεύθυνση του Robin Tacciati. Ένα άλλο βράδυ παρακολούθησαν στο ιστορικό Berliner Ensemble, το εμβληματικό θέατρο του Μπέρτολτ Μπρέχτ , την παράσταση ‘Λεωφορείο ο Πόθος’  , ενός από τους πιο σημαντικούς Αμερικανούς θεατρικούς συγγραφείς , του Τενεσί Ουίλιαμς .

Τέτοιες εκπαιδευτικές εκδρομές – επισκέψεις παρέχουν στους μαθητές μοναδικές ευκαιρίες για βιωματικές δραστηριότητες και εμπειρίες. Επίσης έχουν ξεχωριστή ψυχοπαιδαγωγική και διδακτική σημασία. Μ’ αυτή την πεποίθηση, θα συνεχίσουμε την προσπάθειά μας προς αυτήν τη κατεύθυνση. Οι συνοδοί καθηγητές : Άλτας Βαγγέλης, Πετρακάκη Αναστασία, Χαλκιαδάκης Κωστής, Δεβεράκη Αλεξάνδρα και Βουτσαδάκης Μιχάλης.